Kızılbaş Oğuzlar ve Şah İsmail’in Anayurdu Diyarbakır resmi

Kızılbaş Oğuzlar ve Şah İsmail’in Anayurdu Diyarbakır

Yazar: Bülent Akın
Barkod: 9786057819635
Üreticiler: Kitabevi Yayınları
Stok Sayısı: 1
Basım Tarihi: 11-2020
Baskı Sayısı: 1. Basım
Sayfa Sayısı: 615 Sayfa
Ağırlık: 615,00 Gram
Boyut: 16,50 (en) x 23,50 (boy)
Cilt: ciltsiz
Kağıt: 1. Hamur
Basım Yeri: İstanbul - Türkiye
Basım Dili: Türkçe

600,00 TL
480,00 TL

Elinizdeki bu kitap, tarihî süreçte Anadolu ve Balkanların çeşitli bölgelerine yayılmış ve buraları yurt edinmiş Alevi
ocaklarına mensup dede ve talip topluluklarının dillerinden düşmeyen ve bu alanda çalışma yapan her araştırmacının
kulağında yer edinen, Evladım! Biz aslında Horasan'dan gelmişiz söyleminin ilmî kaygısıyla başladığımız Alevi
ocakları merkezli, uzun soluklu araştırma ve çalışmalarımızın mütevazı bir ürünüdür. 13 yüzyılda Orta Asya'dan
Anadolu'ya göç eden Türkmen topluluklarının Anadolu'daki ilk yurdu başta Diyarbakır çevresi olmak üzere,
günümüzde Güneydoğu Anadolu Bölgesi olarak adlandırılan coğrafya olmuştur. Dede Garkın'dan Şah İsmail'e kadar
geçen yaklaşık üç asırlık süreçte bu coğrafyayı yurt edinen Kızılbaş Türkmen topluluklar ve bu toplulukların başında
bulunan, aynı zamanda önemli bir kısmı Alevi ocaklarının kurucusu olarak karşımıza çıkan karizmatik inanç önderleri
Aleviliğin inşasında önemli rol üstlenmişlerdir. 16 yüzyıla kadar çok sayıda Türkmen topluluğunun yurdu olan
Diyarbakır, aynı zamanda Şah İsmail'in anayurdu ve babası Şeyh Haydar'ın doğduğu şehir olarak kayıtlara geçmiştir.
Türkmen topluluklar tarafından kurulan devletlerin merkezi konumundaki Diyarbakır ve çevresi, 16 yüzyıldan
itibaren Surh-serân/Kızılbaşlar Vergisi adı altında Kızılbaş Türkmen olmanın vergiye tabii olduğu bir coğrafya olarak
tarih sahnesinde yerini almıştır. Günümüzde ise yöre Alevilerinin zengin tarihî ve kültürel mirası her geçen gün yok
olma tehlikesiyle yüz yüze kalmaktadır. Bu durum tespitinden hareketle hazırlanan bu kitap, kökleri 13 yüzyıla
dayanan yöredeki Türkmen Alevilerinin tarih, inanç ve geleneklerini ocak sistemi ve ritüelik yapı merkezli olarak halk
bilimi kuram ve yöntemleri bağlamında disiplinlerarası bir bakış açısıyla ele almayı hedeflemiştir.