Bu kitap, “nazari musiki’nin” teşkil esasları ve bu yolla “Türk musikisi’nin” zemini üzerine bir incelemedir. “Nazari musiki”, “suret devri’nin sureti” olarak “usul’e” ve “suret seyri’nin sureti” olarak “makam’a” mahsus “birlik’tir”. “Nazari musiki’den”, bu itibarla ve “suret nazariyatı” esasında olmak kaydıyla “kuvvet”, “zaman”, “devr” ve “perde” kavramları vasıtasıyla bahsettik. “Türk musikisi’ni”, “kudüm ile nây’e” mahsus “birlik” esasında ele aldık. “Türk musikisi”, bu manada “geometria’dır”; “kudüm” cihetinden “kuvvet-zaman geometria’sı” ve “nây” cihetinden de “kuvvet-zaman-perde geometria’sı” şeklinde. “Türk musikisi’nin” mevcut tecelliyatı bu bakımdan “eksiksiz’dir” ve “evrensel’dir”. “Türk musikisi’ne” mahsus “aheng’in” ve “tek sesliliğin”, “Batı musikisi’ne” mahsus “ritm”, “armoni” ve “melodi” esasında ele alınması ve bu yolla tadil edilmesi düşünülemez.