Talip Özkan’a dair Mücahit Kol’un çalışması bu müzik adamının “özün keşfine” örnek teşkil edebilecek devirsel yolculuğunun keşfi adına büyük önem arz etmektedir. Zira, böylesi içsel yolculukların somut bir dizgi halinde eğitim, kültür ve sosyal bilim alanlarına aktarılabilmesinin yegâne yolu, bu yolculuğun safhalarına tutulan analitik büyüteçlerdir. Bu büyüteçlerin yapı ve şekilleri eğer güçlü bir analiz fikrinden yola çıkmazlarsa, pek çok noktası hayallerle süslü bu düşsel yolculukların, hayata dair izdüşümlerinin takibi doğaldır ki kolay olmayacaktır.
Nüveleri Mücahit Kol’un Doç. Dr. Sinan Ayyıldız’ın danışmanlığında gerçekleştirdiği kıymetli yüksek lisans tez çalışmasına dayanan bu çalışma Özkan’ın hayatından, icrasının beslendiği kaynaklara; icrasının tüm bileşenlerinden, sanatsal kimliğinin oluşum sürecine kadar tüm ayrıntıları detaylı, analitik ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla işlemektedir.
Prof. Dr. Cenk Güray
Çalışma ekseninde Talip Özkan’ın saz icracılığı ezgi, ritim, tını, doku, icra tekniği ve pozisyon anlayışı bakımından incelenmiştir. Bu incelemeler daha çok Özkan’ın icraları temelinde şekillenmiş, bunun yanı sıra onun söylemleri, yazıları ve kendi yazdığı notalardan da faydalanılmıştır. Bunun yanı sıra bir müzisyen olarak Özkan’ın uyarlama ve doğaçlama anlayışı da incelenmiş, Özkan’ın “ses icracılığı” ve “tanbur icracılığı” ile ilgili tespitlerle birlikte icracılık özellikleri ekseninde genel müzik anlayışı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Temennimiz bu çalışmadaki anlayış esas alınarak ve ileride anlaşılabilecek olası aksak yönleri ve eksikleri giderilerek halk müziğinin diğer “usta icracı”larının da detaylı bir şekilde analiz edildiği “icra odaklı” çalışmaların ortaya konulması ve bu çalışmalardan edinilen bilginin akademi ve icra alanına dönüşünün sağlanmasıdır.
Doç. Dr. Sinan Ayyıldız